HTML tutorial

چگونگی نوشتن رزومه علمی برای پذیرش در دانشگاههای خارج از کشور

ورود به یک دانشگاه خارج از کشور، مستلزم مولفه هایی است که باید آنها تهیه شوند. یکی از این مولفه ها داشتن رزومه علمی است. فی الواقع تهیه رزومه علمی برای ارسال به موسسه یا دانشگاه مورد نظر، یکی از ارکان اخذ پذیرش تحصیلی است. برای برخورداری از یک رزومه علمی مناسب، باید قوانینی را به ترتیب رعایت کرد که در زیر هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

شیوه نگارش رزومه برای اخذ پذیرش تحصیلی

-  اطلاعات شخصی(personal details) : این قسمت شامل نام - نام خانوادگی-جنسیت-شماره پاسپورت- ملیت- تاریخ تولد است درج این موارد در رزومه اجباری است.

-  پروفابل شخصی(personal profile) : این بخش چندادن ضروری بنظر نمی رسد. در صورت نیاز می توان یک ناحیه کاربری در سایت موسسه ای که می خواهد پذیرش کند، ایجاد کنیم.

-  تحصیلات وتوانایی های علمی (education and qualifications): موسسه مورد نظر در خارج از کشور به این بخش بسیار اهمیت می دهد و شاید یکی از مبناهای داوری آنان باشد. در این قسمت تمامی سوابق تحصیلی وعلمی از دیپلم گرفته تا نام دبیرستان وآخرین مدرک تحصیلی-گرایش-زمان بندی هر دوره تحصیلی را می نویسیم. بهتر است در صورت امکان توانایی های تحصیلی خود در گذشته و حال را بنویسید.

- سوابق شغلی(skills and work experiences)  : باید کل سوابق شغلی اعم از تمام وقت وپاره وقت بیاید با ذکر نام وتلفن محل کار وتاریخ دوره اشتغال. درج این بخش در رزومه اجباری است.

-  انتشارات ومقالات (publications): بهتر است این قسمت در رزومه بیاید. در این بخش تمام کتب و مقالاتی که تا بحال منتشر کرده اید ذکر کنید. در صورتی که خلاصه مقالات به رزومه اضافه شود، روزومه ما ارزشش بیشتر می شود.

-  علائق : (interested): لیستی از علایق و سلایق هنری، فرهنگی، ورزشی تهیه کنید. ذکر این بخش چندان ضروری بنظر نمی رسد.

معرف(references): نام-رتبه-درجه تحصیلی-آدرس یاتلفن وکلا اطلاعات مربوط به معرفین خود(که معمولا اساتید یا کارفرمای شما هستند) برای این بخش بیاورید.این معرفین باید همان معرفینی باشند که ت.صیه نامه شمارا تکمیل کردهاند.

نکات بسیار ضروری

-  رزومه را در یک کاغذ  A4بنویسید

-  حتما فایل یا چند نسخه از رزومه را برای خود نگه دارید.

-  در مورد متن رزومه حتما با یک مترجم انگلیسی ویا کسی که انگلیسی ادبی را بخوبی میداند مشورت کنید.

-  رزومه را حتما تایپ کنید واز ارسال رزومه دستنویس جدا خودداری کنید.

-  از دروغگوئی-بزرگ نمایی بپرهیزید.

نحوه نوشتن پروپوزال:

- موضوع تحقیق(project title)

- توضیح موضوع واهمیت آن(importance and statment of topic)

- منابع تحقیق وپژوهشهای انجام شده قبل از شما (بررسی منابع)(review of literature and relvant topics)

- روش وابزارهای تحقیق(methodology):در اجرای پروژه از چه روشهای علمی استفاده می کنید وچه ابزارهایی برای رسیدن به هدف تحقیق به خدمت گرفته می شود.

- اهداف وفرضیه ها: (aim and hypothesis):به ذکر نتایجی که فکر می کنید برسید بپردازید و از انجام تحقیق چه هدفی دارید.چه گزارههای را رد یا اثباط میکنید وپژوهش شما دقیقا چه کار آیی هایی دارد.

    ارسال دیدگاه:


    logo-samandehi